Andreas Bach Aaen Innovation og Open Source

13. februar, 2012

Schuko stik og Eurodåser

Filed under: Ã…bne standarder,tilbygning — andreas @ 7:00

Ideen om at bygge til vores hus er sat på hold. Vi regner nu i stedet på at bygge et helt nyt hus efter BR2020 eller de tyske Passivhaus krav. Til et sådant hus hører selvfølgelig et anlæg med aktivt luftskifte og varmegenindvinding. Hertil solceller på taget godt hjulpet på vej af nettomålerordningen, hvor man bruger det samlede danske elnet som batteri. Men når man nu tænker helt forfra, hvad skal man så satse på af elektroniske installtioner i et sådant hus? Netværksstik i alle rum? Intelligent elsystem?

Netstik er dyre. Et dobblet Cat 6A udtag med ramme og underlag koster i alt 399,45 kr hvis man køber hos greenline.dk til Lauritz Knudsens FUGA system. Men hvad koster det for det samme cat6A-stik i vores nabolande, hvor man bruger Eurodåser? Jeg har lavet et prøvekøb hos en tysk webbutik for, at teste design og kvalitet af. Jeg har købt et dobbelt Cat 6A stik hjem fra voltus.de fra producenten Gira. Det koster med ramme, dåse og det hele i alt 16,9 € eller 126 kr. Altså det koster en trediedel af hvad man skal betale for et stik, der passer ind i det danske monopol system fra LK. Jeg valgte Gira, men kunne også vælge mellem en hel række andre producenter. Gira er nok den mest synlige konkurrent på det danske marked. F.eks. så fører lavprisvvs, nogle af deres produkter. Vælger man Merten, så er man derimod ganske sikker på ikke at finde dem på det danske marked, da de er ejet at Schneider Electric, der også ejer Lauritz Knudsen. Gira distribures i Danmark af Hjalholt. Jeg ringede dertil for at høre om Eurodåser, KNX  og godkendelsen af Schukostikket i Danmark. Den travle mand Sven Hjalholt  snakkede derefter fanden et øre af i en times tid, som kun travle sjællændere kan gøre det, og endte med at sende mig 3 kilo brochurer. Læsere af Ingienørens hjemmeside vil også vide, at det er ufatteligt så længe det er lykkedes LK at holde på deres monopol via det specielle danske jordstik. Nå ja, hvis man stadig sværger til det danske jordstik, så kan man også få det til Giras system.

Det dobbelte CAT6A stik jeg har købt hjem er faktisk ikke fra Gira, selve stikket er fra Rutenbech. Det er kun blændcoveret, der er fra Gira. Hvis jeg havde valgt at købe et dobbelt cat6A stik fra Digitus i stedet for hos f.eks. priz24.de, sÃ¥ ville den samlede pris for et sÃ¥dant stik løbe op i 77 kr,. Her snakker vi om en pris pÃ¥ en femtedel af havd der er muligt i LK’s FUGA system. Og der er endda hvis jeg flotter mig og køber Giras blændcover og ramme, frem for at bruge det der følger med Digitus stikket, for sÃ¥ er vi nede i en pris pÃ¥ omkring 50 kr altsÃ¥ en ottende del af det FUGA kompatible stik.

Alt dette giver selvfølgelig kun mening, hvis man vælger at bruge Eurodåser i hele huset. Så nu hvor man er i gang, hvorfor ikke bruge Schukostik frem for de specielle danske jordstik? Så er jordforbindelsen sikret med det samme uden, at man skal skifte stikprop på alt det udstyr man køber. Schukostikket er blevet godkendt i danske installationer fra november 2011, når blot man sørger for kun at bruge stik med børnesikring.

En kontakt koster ca. 53 kroner inklusive underlag hos både Gira og LK Fuga. Et stik med jord koster hos LK FUGA 107.50 kr,( greenline)  eller 81,50 kr (Harald-Nyborg) men hos Gira 41,75 kr (voltus.de). Altså dobbelt pris. Til det hus vi ser på, der kræver stækstrømsreglementet minimum 50 udtag, så det summer da op til en hel del. Efter sigende så skulle det også være nemmere at montere Eurodåserne, da de er runde og ikke firkantede. Det er unægteligt nemmere at finde bor til runde huller frem for firkantede.

Er der da slet ikke nogen ulemper? Tjo, det handler vist mest om design. LK’s FUGA dÃ¥ser er mindre end EurodÃ¥serne, sÃ¥ det giver et mere minimalistisk design. De bredde rammer fra LK er 68 mm, deres OPUS serie har rammer pÃ¥ 66 mm og OPUS udendørs giver 74 mm. Centerafstand fra dÃ¥se til dÃ¥se i Euro systemet er 71mm og rammer typisk 80m. Hermed er vi størrelsemæssigt tæt pÃ¥ hinanden. SÃ¥ det nyere OPUS design, frem for det gamle FUGA design,  har bevæget sig størrelsesmæssigt opad imod den europæiske standardstørrelse.

 

16 Comments »

  1. Tak for en yderst informativ gennemgang af dette emne. Forbløffende hvor langsomt EU integrationen foregår. Har du overvejet lignende valg af tyske byggematerialer til andre dele?

    Kommentar by Steffen Enni — 13. februar, 2012 @ 7:21

  2. Ja det kunne være fristende med andre valg, der valg, der kunne gøre byggeriet billigere til samme kvalitet. Hvad kunne være oplagt? isoleringsbats?

    Kommentar by andreas — 13. februar, 2012 @ 10:42

  3. Jeg har for nyligt bygget hus in Belgien med Gira materiale og KNX. Du er velkommen til at maile hvis du har spørgsmål ang. dem.

    Kommentar by Peter Korsgaard — 13. februar, 2012 @ 10:53

  4. Pas pÃ¥ Peter, det kunne meget nemt være, at jeg tager dig pÃ¥ ordet. For mig at se, sÃ¥ har man markedføringsmæssigt ikke satset pÃ¥ KNX i det private i Danmark endnu. Det burde dog hverken være teknikken eller prisen, der sætter en stopper for dette, men snarere den manglende udbreddelse af EurodÃ¥ser. LK’s satsning pÃ¥ KNX i FUGA format vil fortsat være rettet mod erhvervslivet, da de ellers underminerer deres egen LHC serie.

    Kommentar by andreas — 13. februar, 2012 @ 11:28

  5. Hej Andreas

    De stik du har fundet, opfylder de sÃ¥ rent faktisk de krav der stilles til danske elinstallationer, f.eks. “pillesikring” som det fremgÃ¥r af den Ingeniøren-artikel som du linker til?

    Kommentar by Georg — 13. februar, 2012 @ 19:05

  6. Hej Georg, ja kontakterne jeg har købt har pillesikring eller “Kinderschutz”, som det hedder pÃ¥ tysk. Hvis jeg havde valgt en kontakt uden pillesikring, sÃ¥ havde den været 9 kroner billigere. I grunden er det et udemærket krav, at der skal være pillesikring pÃ¥ alle nye kontakter i Danmark. Det er i alt fald simplere at administrere end, at der kun skal være pillesikring pÃ¥ kontakter i børnehøjde – hvad det sÃ¥ end er.
    Nu da Schuko stikkontakter kan blive en del af hverdagen i Danmark, da der kan skabes jordforbindelse til al vores elektronik, sÃ¥ mangler det bare, at man kan købe forlængerledninger med stikdÃ¥ser, med alle tre ledere ført igennem og pillesikring i. Indtil videre ser det ud til at det ogsÃ¥ er noget man skal importere selv…
    Der er i øvrigt en god og hurtig gennemgang af de mest stillede spørgsmål på Sikringsstyrelsens hjemmeside.

    Kommentar by andreas — 13. februar, 2012 @ 23:36

  7. Vi er ogsÃ¥ ved at bygge nyt hus (vi har fÃ¥et bygget kælder og mur – og har sÃ¥ selv lavet tag (med hjælp) og laver selv al indvendigt (sÃ¥vidt lovligt).

    Jeg havde også overvejet at bruge schuko stik og dertilhørende euro dåser.

    Jeg har ikke kunnet finde stik hos voltus – der svarer til dem du har afbilledet ovenover – et kombineret udtag og kontakt der slukker/tænder for udtaget. Findes det (link) – eller skal man sætte 2 eurodÃ¥ser over hinanden og forbinde kontakt og udtag selv ?

    Mht. det danske dÃ¥ser – sÃ¥ er det ikke sÃ¥ stort et problem at lave de aflange huller – man borer bare 2 huller under hinanden – med et vist overlap. Man fÃ¥r præcis samme problem med at montere eurodÃ¥ser, hvis de skal være lige under eller ved siden af hinanden (som du viser pÃ¥ billedet hvor de deler rammen som fÃ¥r det til at se pænere ud).

    De har faktisk nogen der minder meget om LK’s design (i rammerne) – se f.ex. her: http://www.voltus.de/schalterprogramme/gira/flaechenschalter-neu/steckdosen/gira-0422112-daenische-steckdose-mit-schutzkontakt-kinderschutz-reinweiss-glaenzend.html

    Kommentar by Klavs Klavsen — 14. februar, 2012 @ 14:35

  8. og Hej Andreas 🙂

    Jeg har iøvrigt ogsÃ¥ lovet mig selv at fÃ¥ blogget om mine erfaringer mht. byggeriet 🙂

    Jeg har selv lavet tegningerne til kommunen (i qcad) og konstruktionstegningerne, og kørt det som fagenterprise, hvor jeg har hyret en entreprenør til kælderfundamentet og murer til ydermuren.

    Jeg har ladet mig inspirere af komforthusene projektet mht. energiløsningerne – og lavet vinduesrammer i purenit – uden fals i muren.

    Du er velkommen til at skrive eller ringe, hvis du har spørgsmål du tror jeg kan give noget input til.

    Kommentar by Klavs Klavsen — 14. februar, 2012 @ 14:40

  9. Hej Klavs,

    hvis man skal lave en stikkontakt, sÃ¥ kan jeg kun se, at man skal samle delene selv med Gira’s løsninger. Det er dog blevet helt almindeligt, at man ikke har afbryder pÃ¥ stikkene, da alle apparater skal have afbryder nu om stunder. Men Gira har da en sÃ¥dan stikkontakt – hvis man vil, men pæn er den ikke, og jeg er ikke sikker pÃ¥, at den er med pillesikring.
    Der findes efter sigende EurodÃ¥ser pÃ¥ markedet, der er selvfikserende – lidt a la rawplugs. Her skal man blot bore og sÃ¥ proppe i. Der findes ogsÃ¥ boreskabeloner, sÃ¥ man opnÃ¥r den helt rigtige afstand (71mm) nÃ¥r man borer flere huller. Ifølge Sven Hjalholt, sÃ¥ er det almindeligt, at hver enkelt arbejdssjak selv bestemmer hvilket eurodÃ¥sefabrikat, de bedst arbejder med, sÃ¥ elektrikere køber typisk dÃ¥ser ind fra flere fabrikanter for at alle kan gøre det bedst og billigst.

    Blog endeligt om dit byggeri. Hvis jeg havde tiden ville jeg også gøre mere selv. Men med to fuldtidsjob og 4 mindre børn, så er tiden knap. Hvilken energiløsning her du valgt?

    Kommentar by andreas — 14. februar, 2012 @ 16:31

  10. [quote]Det er dog blevet helt almindeligt, at man ikke har afbryder på stikkene,[/quote]
    Det dur bare ikke til mobilladere (der ikke har afbryder) og f.ex. lamper osv. hvor transformeren sidder INDEN afbryderen – de bruger strøm selvom man har slukket pÃ¥ afbryderen pÃ¥ ledningen. 🙂

    Mht. energiløsning, sÃ¥ havde vi gas i det gamle hus (med kondenserende gasfyr) – og da vi har lavet muren 0,5m tyk (10cm ekstra isolering ifht. normalen idag – 290mm og dobbelt murstensvæg) og fÃ¥r 585mm i taget, regner jeg ikke med at gevinsten ved et skift til f.ex. jordvarme kan tjene sig ind indenfor en 10-15 Ã¥rig periode.(prisforskellen er 100.000+ kr.)

    Jeg har tilgengæld tænkt mig at fÃ¥ solceller pÃ¥ kvistene mod syd – der er dog kun 15 graders hældning, men iflg. Poul Henning Kamp (PHK) og hans eksperimenter med det i sommerhuset, sÃ¥ var det vist ikke sÃ¥ slemt med den lavere hældning mht. effektiviteten.

    Derudover kommer der jo det lovpligtige ventilationsanlæg – desværre skal jeg have et større end de normale – fordi vi har ca. 260 indvendige m2 (inkl. kælder pÃ¥ 100m2 indvendigt – 120m2 i BBR) – jeg har sÃ¥ valgt at installere airflex (100m jordslanger i jorden som indsugningsluften kører igennem), som iflg. info fra andre der har det (googlede) giver +6 graders indsugningsluft ved -10 grader udenfor, og ligeledes giver gratis nedkøling om sommeren.

    Derudover har jeg lavet store udhæng (70cm) – da vores stue er stik syd 🙂

    Kommentar by Klavs Klavsen — 14. februar, 2012 @ 21:41

  11. Og sÃ¥ laver jeg let gulvvarme (dvs. varmefordelingsplader under trægulv – istedet for gulvvarmerør støbt ind i beton) da jeg har læst mange har problemer med den lange reaktionstid pÃ¥ gulvvarme i et betondæk.

    Kommentar by Klavs Klavsen — 14. februar, 2012 @ 21:42

  12. B̴de Gira og flere andre konkurrenter har lavet indbyggede mobilladere, alts̴ 5V USB lader stik puttet ind i Eurod̴sen. Der er klart, at denne vil have et standby forbrug Рlige som alt anden intelligent elektronik. Hvis man installerer IHC eller KNX, s̴ skaber man ogs̴ et standbyforbrug, som man s̴ skal have kompenseret p̴ anden vis f.eks. at man oftere f̴r slukket for det lys man ikke bruger.

    Det lyder som en god ide med indsugning via et airflex. Passivbolig, som vi snakker nyt hus med lige nu, bruger samme system. Her kaldes det blot et energirør. De har lavet den tilføjelse, at røret kan bypasses og indsugningen kan ske direkte, så man ikke i perioder får luften nedkølet i røret og sidenhen skal opvarme den igen i huset. Huset som vi lige nu regner pris på er med 61 cm ydervægge. Dette sammen med de bedste 3-lags vinduer på markedet vil isolere huset så meget, at den supplerende varme kan tilføjes med elvarme i gulvet. Elvarme reagerer langt hurtigere end et nedstøbt vandbaseret varmesystem. Elvarme er billigt at etablere men dyrt i drift, så det er nok kun passivhuse, der med deres lille opvarmningsbehov kan gøre elvarme attraktivt.

    Kommentar by andreas — 14. februar, 2012 @ 23:16

  13. Nilan kalder deres løsning for energirør – sÃ¥ det er nok fordi de bruger Nilans.

    Jeg læste nogle specs pÃ¥ Nilans (som jeg ikke lige kan finde igen) og der var væsentlige forskelle pÃ¥ deres og Genvex’s airvex.

    Jeg har ogsÃ¥ overvejet at køre indsugningsenden til airvex’en ind igennem huset igen (under jorden) – og sÃ¥ sætte et spjæld sÃ¥ man kan vælge at indsuge direkte fra udeluften – eller køre det via airvex systemet.

    Kommentar by Klavs Klavsen — 15. februar, 2012 @ 13:21

  14. Man må ikke sætte schuko udtag op i Danmark, de er ikke godkendte da de giver problemer med både danske flade og runde stik.
    Du kan sætte franske stik op (dem med jord pind i udtaget), de fleste schuko stik har nu hul så de kan bruges i franske udtag.

    Kommentar by Maciej — 15. februar, 2012 @ 22:48

  15. Hej Maciej,

    du har helt ret – indtil 15. november 2011. Tag et kig pÃ¥ Sikkerhedsstyrelsens hjemmeside http://www.sik.dk og søg pÃ¥ Schuko.
    De frenske stik med pindjord har været lovlige i et par pÃ¥ – hvis producenten markedede de ene ben med et N, sÃ¥ N og P altid fÃ¥r samme placering. Hermed fik man med en teknisk handelshindring sørget for at i praksis ingen franske stik var lovlige før end producenterne lavede den lille modifikation for at fÃ¥ en lille flig af det lille danske marked pÃ¥ kun 5 mio. indbyggere. Den slags tekniske handelshindringer er der ikke med Schuko lovliggørelsen. Tilbage stÃ¥r kun kravet om pillesikring. Et krav som f.eks. Sverige ogsÃ¥ delvist har. Her afhænger det af monteringshøjden. Et krav om pillesikring kan dÃ¥rligt kaldes en teknisk handelshindring, da alle de store mærker af Schokostik har dette til overflod i deres sortiment.
    SÃ¥ alt i alt – jeg har ikke hørt om private, der har ønsket at benytte de franske pindjord stik i deres elinstallation, men jeg er helt sikker pÃ¥, at der er mange, der gerne vil benytte Schukostik. Skulle jeg falde over et enkelt dansk stik pÃ¥ et af mine apparater, der ikke passer i et Schukostik, sÃ¥ kan jeg vel bare gøre, som man hidtil har skullet bare omvendt. Klip stikket af og monter en ny kompatibel stikprop.
    Lur mig om det ikke kommer til at gå stærkt, hvis et par større typehusfirmaer har Schukostik og Eurodåer med i standardtilbuddet og det så koster 5000 kr, ekstra at få de danske specialstik med dertil hørende bøvl med at jorde vaskemaskine, køleskab, fryser, kogekedel og så videre.

    Kommentar by andreas — 15. februar, 2012 @ 23:48

  16. Hej Andreas

    Tak for update, havde ikke opdaget den. Jeg kendte til forbuddet mod Schuko fordi jeg selv ville sætte Schuko op for nogle år tilbage.
    Jeg hÃ¥ber sÃ¥ at LK vil lave Schuko i Fuga serien… jeg syntes at LK’s design pÃ¥ omrÃ¥det er rigtigt godt men jeg er helt enig i at de tager sig lidt for godt betalt.
    Hårde hvidevarer foretrækker jeg at tilslutte med IEC 60309 stik (hvis der er plads til det) bl.a. fordi de er IP44.

    Kommentar by Maciej — 16. februar, 2012 @ 1:17

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Leave a comment

Powered by WordPress