Flere har spurgt mig hvor min Asteriskserver blev af. Den er nu online igen på telefon 36958833. Jeg havde uforvarent opgraderet Asterisk og det havde lige gjort et eller andet ved SIP-registreringen, der gjorde at SIP-proxyen i min WRT54GS ikke længere kunne finde ud af at lave deep packet NAT routing. Det krævede en opdatering af SIP-proxyen. Det tog en del tid med Wireshark at komme til den overbevisning. NAT-proxyer er et dårligt koncept. Bestemte services bliver knyttet til bestemte porte og har jeg lige måttet erkende, der kan også være fejl i proxyimplementationen. Setupet bliver unægteligt temmelig meget mere bøvlet at debugge, når der fifles med pakkerne imellem klient og server.
14. oktober, 2007
5. oktober, 2007
To skodabonnementer = et ordenligt internetabonnement
Selv med de dyre typer ADSL abonnementer fra TDC med erhvervssupport på sker der alligevel udfald. Modemet står af, linjekortet på centralen er står af, eller en eller anden graver kablet over. Jeg har haft 4 udfald af den slags i løbet af det sidste år. To af gangene blev jeg opmærksom på fejlen sent om fredagen med det til følge, at jeg ikke kunne komme på nettet i hele weekenden+ eventuelle helligdage. SUK. Man burde ellers have et udmærket abonnement, sådan med firmabetalt medarbejderbredbånd, men ikke nok med at man skal regne med 4-5 internetfrie dage om året, så er det selvfølgelig også firmaet der bestemmer hvilken udbyder, og hvilken hastighed man har brug for. Her ønsker rigtig mange firmaer, at kun have een udbyder, så man kan få een faktura (og sikre single point of failure for samtlige medarbejder). Der vælges derfor en landsdækkende udbyder så som TDC eller Cybercity. Det har ISPerne regnet ud, så prisen er selvfølgelig ekstra god for de skattebegunstigede internetabonnementer – og staten kommer indirekte til at støtte de store spillere på markedet.
Nå men jeg har tænkt mig at vende det på hovedet. Et møjbilligt abonnement fra et ikke landsdækkende firma, der til gængæld har sparet på servicen. Det må være sagen. Nej lad os få to af dem. Så har vi pludselig redundans. Opsigelse, overdragelse og tekniske fejl kan der nu pludselig kompenseres for.
Første del af planen er udført. Jeg har bestilt et forbrugsafregnet abonnement igennem Stofa kabeltv. Det koster passivt 50 kr om måneden – hvis jeg får alvor får brug for det koster det mig 300 kr i pågældende måned. Stofaforbindelsen har jeg trukket ind så den indgår på min hoved WRT54G router, hvor en af LAN portene er omkonfigureret til at være en WAN2 port. Således har ræven nu fået to udgange. Jeg har dog ikke sat overvågning op, så default routen automatisk skiftes, men det kan sagtens lade sig gøre.
Næste del i planen vil være at få hovedabonnementet skiftet til et billigt ADSL2+ by-abonnement med den over dobbelte eller firdobbelte hastighed.